Inloggen

Sinds 10 mei 2019 is ons klantportaal niet meer in gebruik vanwege de overgang naar een nieuw automatiseringssysteem. Helaas heeft het ontwikkelen van het nieuwe klantportaal een forse vertraging opgelopen. We verwachten dat het klantportaal begin 2021 klaar is voor gebruik. Excuses voor het ongemak.

Problemen terugleveren zonne-energie

Gebruikers van zonnepanelen kunnen niet meer op ieder moment zonne-energie terugleveren. Dit gebeurt op heel zonnige dagen wanneer het energienet overbelast raakt. Volgens Liander komt dit ook voor in Andijk en Wervershoof.

Netbeheerder Liander geeft de volgende verklaring:

Bij veel zon wekken zonnepanelen veel elektriciteit op. Vaak meer dan op dat moment in huis wordt verbruikt. De niet verbruikte stroom wordt teruggeleverd aan het energienet. Als er relatief veel zonnepanelen in uw buurt zijn, kan dit leiden tot spanningsproblemen.

Bij spanningsproblemen komt (te) veel stroom op het net. Dit teveel aan stroom kan niet goed worden verwerkt. Er ontstaat een zogenaamde ‘file’ op het energienet. De spanning gaat dan omhoog. Als deze te hoog is, schakelt een omvormer van zonnepanelen zich uit of gaat in storing. Omvormers zijn zo ingesteld dat ze automatisch uit voorzorg boven een bepaalde spanning uitvallen. Dit is wettelijk geregeld en staat beschreven in de normen waar een omvormer aan moet voldoen.

Door de snelle opkomst van zonne- en windenergie raakt het net soms overbelast. Het is niet te voorzien hoe vaak de zonnepanelen zullen afschakelen. Liander kan daarom niet garanderen dat u altijd kunt terugleveren. Om deze reden is er helaas geen compensatieregeling waarvan u gebruik kunt maken.

Aanpassingen aan het energienet
Liander verwacht in de tweede helft van 2021 werkzaamheden uit te voeren om het net in deze regio te verzwaren.

Tip: Gebruik uw eigen opgewekte stroom
Op dagen met veel zon is het wijs om overdag uw wasmachine, droger of vaatwasser aan te zetten. Zo voorkomt u dat er onnodig zonne-energie verloren gaat.