Verzekering
Het kan gebeuren dat u schade in of aan uw woning krijgt. Wie verantwoordelijk is voor de kosten van herstel verschilt per geval. Op deze pagina leest u voor welke schade wie verantwoordelijk is.
Schade aan inboedel
Als huurder bent u zelf verantwoordelijk voor het herstel van de schade aan:
- uw eigen spullen (inboedel), zoals vloerbedekking, meubels, apparatuur of inrichting
- behang-, verf- of witwerk
- veranderingen die u zelf in of aan de woning heeft aangebracht, zoals zonwering, aanbouw, keuken, etc. (valt onder huurdersbelang)
- veranderingen die de vorige bewoner heeft aangebracht en die u heeft overgenomen (valt onder huurdersbelang)
Tips:
- Heeft u geïnvesteerd in uw woning zoals een luxe keuken, zelf aangebracht sanitair, houten vloer of behangwerk? Neem dan de waarde van uw investering mee in uw inboedelverzekering.
- Is er sprake van een gemeenschappelijke berging? Geef dit door aan uw verzekeraar. Anders zijn fietsen en scootmobielen soms niet verzekerd, omdat ze zich buiten uw woning bevinden.
Sluit altijd een goede inboedelverzekering af
Deze verzekering dekt niet alleen de schade aan uw spullen, maar óók de kosten van het opruimen, afvoeren en schoonmaken. Controleer elk jaar of de verzekering de waarde van uw spullen nog wel dekt. Dit geldt ook voor de zaken die door u zijn geaccepteerd en overgenomen van de vorige huurder.
Schade aan woning/gebouw
Als verhuurder zijn wij verantwoordelijk voor het herstel van:
- schade aan het gebouw/woning
- schade aan spullen die aard- en nagelvast zitten aan de woning én eigendom zijn van Het Grootslag
Het Grootslag sloot een cascoverzekering (opstalverzekering) af voor uw woning. Met het casco wordt de oorspronkelijke staat van de door u gehuurde woning bedoeld, dus het lege huis. Als er met het casco iets gebeurt door bijvoorbeeld brand, storm of inbraak, dan is het risico in principe voor ons. Als u de schade zelf heeft veroorzaakt, dan zijn de kosten van herstel voor uw rekening.
Schade melden
- schade aan uw inboedel en zelf aangebrachte veranderingen meldt u bij uw inboedelverzekeraar
- schade aan de woning en spullen die aard-en nagelvast zitten aan de woning meldt u bij ons via info@wst-hetgrootslag.nl of bel naar 0228 587 587
- glasschade kunt u doorgeven aan Kleurencentrum Klaver BV via 0900 60 70 800 (alleen bij deelname aan ons Glasfonds)
Brandpreventie
U kunt zelf veel doen om uw woning brandveiliger te maken. Lees de adviezen in de brochure 'Brandveilige woning' op deze pagina.
Een schone rookmelder is van levensbelang!
Met een goed werkende rookmelder is de kans op overleven van een woningbrand 200% groter dan zonder rookmelder! Zorg daarom dat de melders in uw woning goed functioneren. Een vervuilde melder kan vals alarm geven of juist geen alarm geven bij brand. Dit voorkomt u door deze elke 3 maanden te reinigen.
- Maak de rookmelder aan de buitenkant schoon met een droge doek
- Is de rookmelder erg vuil, gebruik dan een vochtige doek zonder schoonmaakmiddel
- Zuig de rookmelder voorzichtig schoon door een borstel aan de de stofzuigerslang te bevestigen
Piept uw rookmelder?
Geeft de rookmelder korte of enkele piepjes? Dan kunnen dit de oorzaken zijn:
- Een (bijna) lege batterij (1 of 2 piepjes per minuut of iedere 40 seconden) - vervang zo snel mogelijk de batterij
- De rookmelder is vuil - maak deze direct schoon
- Helpen de bovenstaande adviezen niet? Dan is de rookmelder waarschijnlijk defect - neem direct contact met ons op
Veelgestelde vragen
Heb ik een inboedelverzekering nodig?
U heeft een inboedelverzekering nodig om verzekerd te zijn voor schade aan uw inboedel door brand, storm, inbraak en diefstal. Dat geldt ook voor schade aan de veranderingen in of aan de woning die u zelf, of de vorige bewoner, heeft aangebracht. Zonder verzekering bent u hiervoor zelf verantwoordelijk. Ook als de schade is ontstaan door bijvoorbeeld brand of lekkage uit een andere woning.
Is uw vraag naar wens beantwoord?
Kunt u ons vertellen welke informatie u zocht, zodat wij u in de toekomst nog beter kunnen helpen?
Bedankt voor uw feedback!
Zo verbeteren we onze website en kunnen we u online nog beter helpen.
Oeps! Er ging iets fout met het verzenden van uw feedback!
Dekt de inboedelverzekering de zelf aangebrachte voorzieningen (ZAV) in en aan mijn woning?
De veranderingen die u (of de vorige huurder) aangebracht hebben, vallen onder het zogenaamde huurdersbelang en maken onderdeel uit van uw inboedelverzekering. Let op: voor deze veranderingen moet u zich apart verzekeren. Neem hiervoor contact op met uw verzekeringsmaatschappij.
Is uw vraag naar wens beantwoord?
Kunt u ons vertellen welke informatie u zocht, zodat wij u in de toekomst nog beter kunnen helpen?
Bedankt voor uw feedback!
Zo verbeteren we onze website en kunnen we u online nog beter helpen.
Oeps! Er ging iets fout met het verzenden van uw feedback!
Wat is huurdersbelang?
Onder huurdersbelang vallen alle veranderingen in of aan de woning die u zelf heeft aangebracht. Denk aan o.a. de keuken, sanitair, betimmering, vloer, tuinhuisje, schuur, schutting en zonwering. Ook veranderingen die de vorige bewoner aanbracht en u heeft overgenomen vallen onder huurdersbelang. Voor schade aan deze veranderingen bent u zelf verantwoordelijk. Sluit daarom voor deze zaken een inboedelverzekering af.
Is uw vraag naar wens beantwoord?
Kunt u ons vertellen welke informatie u zocht, zodat wij u in de toekomst nog beter kunnen helpen?
Bedankt voor uw feedback!
Zo verbeteren we onze website en kunnen we u online nog beter helpen.
Oeps! Er ging iets fout met het verzenden van uw feedback!